Staffan Smedfors. Foto: Joachim Grusell

Staffan Smedfors har marknadsfört stora nationella och internationella företag och organisationer under många år av sitt vuxna liv, men inget ligger honom lika varmt om hjärtat som hans nya uppdrag. Som ny turistchef styr han den framtida utvecklingen av Öland som en attraktiv besöksdestination.

Det har gått 26 år sedan Staffan Smedfors fru tog med honom till sin familjs sommarhus vid Strandskogen utanför Saxnäs. Staffan blev omedelbart förälskad i det öländska landskapet och kulturen och har varit en trogen ölandsgäst sedan dess. 2012 köpte familjen ett eget fritidshus i Karlevi.

– Jag föll först för Sophie och sen för Öland. Vi gifte oss i Glömminge kyrka 1997 och har spenderat många fina semestrar här året runt med våra två söner. Öland har så mycket att erbjuda inom natur, sport, kultur och bad, säger Staffan som själv gärna badar på östra sidan där han har hittat en liten avskild badplats.

I början av året blev han utsedd till Ölands nye turistchef. Tillsammans med ett team på sammanlagt sju personer ska han utveckla turistnäringen och locka fler besökare till Öland året om.

– Under den korta tid som jag har arbetat här har jag lagt märke till att det finns många duktiga, entusiastiska människor och föreningar på den här ön. De jobbar oerhört hårt för att turister ska trivas. Nu ska vi samverka för att göra det som är bra ännu bättre.

Starka känslor för Öland

Staffan har en lång erfarenhet av marknadsföring och teamarbete. Nästan lika länge som han har varit förälskad i Öland har han arbetat med reklam och kommunikation i Stockholm, där han är född och uppvuxen. Innan han blev turistchef var han vd för reklambyrån MRM/McCann.

– Det fanns två stora anledningar till att jag tog jobbet som turistchef. Familjen ville ha ett äventyr och göra något nytt. När jag sökte tjänsten började Sophie packa på en gång. Våra söner tycker det är roligt då de trivs bra på Öland och har vänner här. Den andra anledningen var mina egna starka känslor för Öland.

Under sin yrkeskarriär har Staffan marknadsfört hundratals produkter och företag inom olika branscher som han personligen inte alltid har känt starkt för eller har haft en privat relation till.

– Nu får jag möjlighet att dra nytta av mina erfarenheter och arbeta med något som betyder väldigt mycket för mig även personligen. Det är en utmaning som jag inte ville missa.

Rena hälsokuren

Som sommarölänning har Staffan en hel del kunskap om Ölands breda utbud samtidigt som han vet vikten av att utveckla Öland som besöksmål. Han uppskattar själv alla valmöjligheter och den tillgänglighet som finns på Öland året om. Tillgänglighet och mångfald är något som han gärna lyfter fram.

– För många stockholmare ligger Öland mentalt längre bort än Gotland trots att det går lika snabbt att ta sig hit. Öland ses som ett badparadis och man vet ganska lite om öns mångfald. Öland har till exempel en fin matkultur där besökarna kan hitta allt från traditionella rätter till en restaurang som är med i ansedda Guide Michelin.

Redan nu arbetar den nya turistorganisationen med att ta fram långsiktiga strategier och mål för hur de ska jobba framöver och stärka intresset för Öland. Staffan utesluter inte ett fortsatt samarbete med Kalmar för marknadsföring i exempelvis Mälardalen.

– Vi har mycket gemensamt och delar vi på kostnaderna har vi möjlighet att göra mer kraftfulla kampanjer. Jag vill dock betona att Öland är och förblir ett eget starkt varumärke även i fortsättningen.

FAKTA

Namn: Staffan Smedfors
Ålder: 48
Familj: Fru Sophie och sönerna Måns 16 år och Max 12 år.
Yrke: Turistchef Ölands Turistorganisation.
Gör helst på fritiden: Träning, golf och umgås med familjen i naturen.
Äter helst på sommaren: Grillat kött och fisk samt primörer.
Dold talang: Duktig på dips.

Senaste artiklarna

  • Uppfinningsrikedomen och förmågan att anpassa sin verksamhet till rådande omständigheter har alltid varit hög hos de öländska företagen. Inte minst hos dem som har sin huvudsakliga utkomst inom besöksnäringen. Nu ställs det nya krav i kölvattnet av Covid-19. Bland de öländska företagen bubblar därför initiativen, aktiviteterna och förberedelserna för att, trots viss osäkerhet och olika begränsningar, ändå vara beredda att kunna välkomna nya och gamla sommarbesökare till ön.
    Läs!
  • Hon har vid flera tillfällen presenterats som den framgångsrika näringslivsprofilen bakom bland annat Mormors Stenugnsbageri & Kaffestuga i Stora Rör, men hennes satsningar i den lilla orten går djupare än så. Anita Rothschild är ett barn av Stora Rör.
    Läs!
  • Den nya Ölandsleden har redan ökat cykelturismen på Öland och idag finns det både guidade turer och cykellopp längs leden. Cykelentusiasterna Vladimir Serpan och Magnus Petersson bestämde sig för att skapa ett eget äventyr, utan stora kostnader och cyklade fyr till fyr under våren 2019. Nu planerar de för en ny tur där vem som helst har möjlighet att hänga på.
    Läs!
  • Den höga kvalitén och servicegraden bland öländska hantverkare och företagare är vida känt, och har lett till att flera öländska företag har blivit utsedda till Kungliga hovleverantörer. Senast i raden av öländska hovleverantörer är fisk- och delikatessbutiken Nisses Fisk i Borgholm.
    Läs!
  • Den 23 april 1920 visades den allra första filmen på Borgholms Bio, som då var helt nyuppförd. Det var köpmannen Einar Andersson, allmänt kallad Farbror Einar, som lät bygga biografbyggnaden på Södra Långgatan, alldeles intill sitt eget bostadshus. Han var född i Borgholm 1883 och drev biografen till sin död 1973.
    Läs!
  • Rosas Handel i Löttorp är ett mecka för alla korvälskare. En gråmulen eftermiddag i november lyser det inbjudande från fönstren. Rökdoften känns redan på parkeringsplatsen och blir ännu starkare när man kliver in i butiken.
    Läs!
VISA FLER ARTIKLAR load all

Mest lästa artiklar

  • Vidsträckta kustremsor i sten eller sand, frodiga ängar fyllda av blommande orkidéer och 34 unika och vackert utsmyckande kyrkor. På Öland finns ett stort utbud av vigselplatser, festlokaler och service för alla människor, oavsett smak eller religion, vilket gör Öland till den perfekta bröllopsön.
    Läs!
  • Det var 1996 som Christina Prütz och Norbert Warhus flyttade till Sverige. Christina är litteratur- och språkvetare i botten och Norbert trädgårdsmästare och trädgårdsarkitekt. Christinas intresse för hantverk och design och Norberts kunnande inom finsnickeri och smide blev den perfekta kombinationen, när paret grundade företaget I&I Christina Prütz.
    Läs!
  • Under tre års tid har Hagelstad Getgård genomgått en stor ansiktslyftning. Ladorna är sanerade och totalrenoverade, ny mejeridel har byggts och nu är också renovering av bostadshusen på gång. Bakom hela satsningen står Annika Bullus med företaget Go At Group AB.
    Läs!
  • Den 28 augusti 1816 fick Borgholm stadsrättigheter genom ett kungligt beslut av Carl XIII. Den lilla köpingen Borgehamn, som varit lydköping under Kalmar sedan 1620, fick efter många års utredande, äntligen sina stadsrättigheter. Inte nog med det, den nyanlagda staden Borgholm var dessutom residensstad under åren 1820-1826 då Öland var eget län.
    Läs!
  • För fjärde året bjuder ölänningarna in till den stora vårfesten Öland Spirar 8-10 maj, när ön är som allra vackrast. Temat för helgen är trädgård, lantliv och naturupplevelser. Över hela ön anordnas aktiviteter i denna anda.
    Läs!
  • VIDA Konsthall och Museum har fint besök i sommar. Det är designern och modeskaparen Lars Wallin som visar Lars Wallin Fashion Stories. Utställningen pågår från 1 juli till 1 oktober och på vernissagen 1 juli kommer Lars Wallin självklart att vara på plats!
    Läs!
VISA FLER ARTIKLAR load all

addthis - Delningsmodul